Dus, hoe kunnen we dat verbeteren?
Ook al zijn we er inmiddels in geslaagd om te werken met online evenementen, livestreams en teammeetings, de impact en waarde van face-2-face contact is het afgelopen jaar nog meer onderkend. Daarom geven wij 3 tips om je evenement toch te organiseren, maar de impact op het milieu te beperken:
1. Combineer evenementen
Kijk goed in de jaarkalender en kijk of er evenementen zijn die gecombineerd kunnen worden. Zeker als je evenementen organiseert voor meerdere afdelingen in verschillende landen. Zo beperkt je de reisbewegingen tot slechts enkele keren, wat de CO2-uitstoot aanzienlijk vermindert.
2. Wees slim met wat je ontwerpt en gebruikt
Wees kritisch ten aanzien van het ontwerp bij het creëren van een nieuwe look & feel voor een productlancering, seminar, training of personeelsevenement. Kun je gemakkelijk elementen veranderen waarvoor je niet een hele stand opnieuw hoeft te maken? Creëer iets dat modulair is: gemakkelijk aanpasbaar in grootte, ontwerp, culturele en/of taal voorkeuren, enzovoort.
3. Ga lokaal (naar de klant)
Face-2-face contact en persoonlijke aandacht worden gewaardeerd, maar mensen tijd besparen in hun overvolle agenda’s is misschien nog wel belangrijker. Stel op locatie een team samen en laat deze mensen naar jouw klanten, prospects en/of suspects gaan. Hierdoor neem je slecht een paar uur van de klant zijn/haar tijd in beslag, in plaats van ze 1 of meer dagen naar jou bedrijf of beurs toe te laten reizen. Zet deze stap en je zult zien hoeveel het gewaardeerd wordt.