De milieu-impact van evenementen en hoe dit te verbeteren - Movico

De milieu-impact van evenementen en hoe dit te verbeteren

Gepubliceerd op: 9 March 2021

We verlangen allemaal naar het moment dat we weer samen kunnen komen op een beurs, tentoonstelling of personeelsevenement. We willen allemaal onze ideeën, nieuwe producten en innovaties kunnen delen én met elkaar in contact komen. Studies tonen aan dat er wereldwijd ongeveer 32.000 tentoonstellingen per jaar zijn, met 4,5 miljoen bedrijven en meer dan 303 miljoen bezoekers. Het economische belang is onvermijdelijk, maar wat is de milieu-impact van het samenkomen op zo’n grote schaal én hoe doe je dit veilig en covid-proof?

Deelnemen aan een tentoonstelling of beurs vraagt ​​veel werk, voorbereiding en heeft ook nog eens een enorme impact op het milieu. De impact van een Roadshow op het milieu is daarentegen beduidend minder groot dan deelname aan een internationale beurs én ook nog eens veiliger. Met één enkel transport, een circulair ontwerp en slechts één event operator vinden wij de weg naar jouw klanten om jouw Roadshow-evenement elke dag, voor de deur, tot een succes te maken. Een op maat gemaakte mobiele stand met alle producten in één keer tentoongesteld. Met één op maat gemaakte Roadshow-trailer en een efficiënt tourschema kun je alle potentiële klanten ontmoeten, individueel en volledig covid-proof voor de deur.

Dus, hoe kunnen we dat verbeteren?

Ook al zijn we er inmiddels in geslaagd om te werken met online evenementen, livestreams en teammeetings, de impact en waarde van face-2-face contact is het afgelopen jaar nog meer onderkend. Daarom geven wij 3 tips om je evenement toch te organiseren, maar de impact op het milieu te beperken:

1. Combineer evenementen
Kijk goed in de jaarkalender en kijk of er evenementen zijn die gecombineerd kunnen worden. Zeker als je evenementen organiseert voor meerdere afdelingen in verschillende landen. Zo beperkt je de reisbewegingen tot slechts enkele keren, wat de CO2-uitstoot aanzienlijk vermindert.

2. Wees slim met wat je ontwerpt en gebruikt
Wees kritisch ten aanzien van het ontwerp bij het creëren van een nieuwe look & feel voor een productlancering, seminar, training of personeelsevenement. Kun je gemakkelijk elementen veranderen waarvoor je niet een hele stand opnieuw hoeft te maken? Creëer iets dat modulair is: gemakkelijk aanpasbaar in grootte, ontwerp, culturele en/of taal voorkeuren, enzovoort.

3. Ga lokaal (naar de klant)
Face-2-face contact en persoonlijke aandacht worden gewaardeerd, maar mensen tijd besparen in hun overvolle agenda’s is misschien nog wel belangrijker. Stel op locatie een team samen en laat deze mensen naar jouw klanten, prospects en/of suspects gaan. Hierdoor neem je slecht een paar uur van de klant zijn/haar tijd in beslag, in plaats van ze 1 of meer dagen naar jou bedrijf of beurs toe te laten reizen. Zet deze stap en je zult zien hoeveel het gewaardeerd wordt.

Meetbaar verschil

Uit een recente casestudy bij één van onze klanten, bleek dat een roadshow in 2020 ruim 90% minder CO2-uitstoot veroorzaakte in vergelijking met de normale beursdeelname in 2019. Het hangt natuurlijk van veel factoren af ​​hoe groot de impact voor jouw organisatie kan zijn, maar één ding is zeker: dit kan de eerste stap naar duurzamere evenementen zijn, en je kunt het zelf bewijzen!

Weet je niet zeker welke richting je moet kiezen of wat je allemaal kunt doen? Schrijf je dan in voor een digitale creatieve koffiesessie met onze roadshow-expert Noud. Door jou, je merk en doelstellingen te leren kennen en te brainstormen in een sessie van 1 uur, willen we je op weg helpen om aan de slag te gaan met mogelijkheden voor jouw toekomstige evenementen.