De Tour van Perry Bijsterveld: 'Chef de Cuisine' | Movico #25

De Tour van Perry Bijsterveld

‘Chef de Cuisine’

Catering op locatie

Nadat team Movico na één jaar Tour de France ontdekte dat ‘op restaurant gaan’ geen optie was in verband met overvolle horeca, werd er in het tweede jaar (1998) een heuse kok meegenomen. Het was Perry Bijsterveld die vanaf dat moment de catering voor de crew verzorgde. Perry: “Waar ik in het begin zo’n 7 á 8 hongerige monden te voeden had, waren dat er een paar jaar later een stuk of 40. Favoriet onder de mannen was pasta, een bal gehakt of een varkenshaasje. Ik zorgde altijd voor een kop soep vooraf en een toetje na.”

Improviseren

“De eerste jaren stonden in het teken van behelpen en improviseren. Wim van de Waarsenburg had een camper gehuurd welke fungeerde als Movico’s eerste keukenwagen. Ik had maar twee pitten om op te koken, dus lang leve de eenpansgerechten. De zwakke afzuiging zorgde ervoor dat ik regelmatig in 50 graden Celsius stond te koken. Na een ventilator ondersteboven in het dakluik te hebben gehangen, was ook dat probleem opgelost. Ik weet nog dat we op wonderlijke wijze onderweg een enorme klep van de keukenwagen zijn verloren zonder daar iets van te hebben gemerkt. Het gevolg: koken in een wagen zonder dak, onder alle weersomstandigheden 😉 Ach, het was allemaal prima te doen, ik laat me niet zo snel gek maken en stond wel vaker voor een uitdaging. Bijvoorbeeld die keer dat ik bovenop een berg door de ijle lucht het water niet op 100 graden kreeg. Toen heb ik de frietpan maar aangezet.”

28 dagen knallen

“Om 04:00 uur ging mijn wekker en stond ik op om het ontbijt te verzorgen voor de mannen. Gedurende de dag zorgde ik ervoor dat niemand iets tekort kwam. Van overdag slapen kwam weinig terecht en ’s avonds, onderweg naar de volgende bestemming, genoot ik teveel van het uitzicht om mijn ogen dicht te doen. Meestal kwamen we tussen 00:00 uur en 02:00 uur aan op de nieuwe locatie. De mannen dronken dan vaak nog een biertje en ik zorgde voor een snackje. Rond 02:30 uur raakte mijn hoofd het kussen en om 04:00 uur ging de wekker weer. En dat 28 dagen aan een stuk.”

Top of the bill catering

“Toen Movico’s vloot en dus ook de crew groeide, werd ook de catering professioneler ingericht en ingekocht. Ik gaf Wim een tekening van mijn ideale keukenwagen. Mijn plan werd uitgevoerd, met als resultaat: een heuse keukentrailer, omgebouwd met de voormalige keuken uit een luxe Deurnese villa, inclusief slaapplaatsen. Alles wat ik nodig had was voorhanden, inclusief twee grote koelkasten en vriezers waarin het eten dat ik in Deurne had voorbereid werd bewaard.”

Kapotte gehemeltes

“Er komt nogal wat kijken bij koken op locatie, vandaar mijn goede voorbereiding. Er ging zoveel mogelijk eten geportioneerd, vacuüm verpakt en diep ingevroren mee naar Frankrijk, met name vlees. Ik wilde het niet op mijn geweten hebben dat teamleden ziek werden; dan hadden we natuurlijk een groot probleem. Daarnaast probeerde ik elke dag met verse groenten te koken uit de lokale supermarkt en ’s morgens kocht mijn assistent-kok de plaatselijke bakkerij leeg.”

Wensen en eisen

“Stokbrood was trouwens niet favoriet onder de crew. Daarom werd er vanaf een bepaald jaar twee keer tijdens de Tour vers brood van Bakkerij Vedder aangeleverd om kapotte gehemeltes te voorkomen. En dan heb ik het nog niet eens over alle andere eisen en wensen van ieder individu. Wel of geen boter op de broodjes, zoutarm of zoutloos, medium of doorbakken, en ga zo maar door. Ach, ik had er geen moeite mee. Ik kijk met een geweldig gevoel terug op mijn Tour avontuur!”