Movico houdt de Classic Express op de weg - Movico
Nieuws > Movico houdt de Classic Express op de weg

Movico houdt de Classic Express op de weg

Gepubliceerd op: 24 January 2020

Al twaalf jaar rijdt de Classic Express door het land. In deze rijdende concertzaal – de enige ter wereld – gebouwd in een enorme uitschuifbare trailer, maken veel kinderen voor het eerst kennis met klassieke muziek. De Classic Express staat meestal letterlijk voor de deur van de school. Zodra de kinderen via het kleine trapje naar binnen gaan, belanden ze in een wereld van zachte geluiden, kleurrijke videobeelden en sfeervol licht. Ze trekken comfortabele sokjes aan en nestelen zich in de zitzakken. Jonge prijswinnaars van het Prinses Christina Concours staan vlakbij en nemen de kinderen interactief mee in hun muzikale verhaal. Met ongeveer 300 concerten per jaar rijdt de Classic Express nog steeds op volle toeren. Een succesverhaal, maar zonder één grote speler was dit niet mogelijk geweest: onze samenwerkingspartner Movico houdt de Classic Express op de weg.

De Classic Express is een van de weinige Nederlandse projecten en lijkt een vreemde eend in de bijt, maar past als marketingtool perfect binnen de filosofie van Movico: een promotietour organiseren om een merk of product te promoten, door naar de doelgroep toe te gaan. Dus toen Jochem van Eeghen – de toenmalige directeur van het Prinses Christina Concours – Movico benaderde met het ludieke idee van een mobiele concertzaal, werd dit direct omarmd.

“Ik herinner me nog dat hier een briefing plaatsvond met alle toeleveranciers,” vertelt Stefan Aspers, commercieel directeur van Movico. “Dat waren er ongeveer 15, heel veel. Voor ieder specialisme zat een expert aan tafel, zoals een lichtontwerper, een akoestisch ontwerper en de leverancier van de techniek. Wij zijn verantwoordelijk voor de technische uitvoering, dus we willen precies weten bij wie we aan de bel moeten trekken als er bijvoorbeeld een storing op locatie is.” Movico verzorgt niet alleen het technisch onderhoud van de Classic Express, maar denkt bijvoorbeeld ook mee over het uiterlijk van de rijdende concertzaal en regelt dat op locatie alles op rolletjes loopt. Britt van der Velde is als projectmanager verantwoordelijk voor de planning en communicatie met de operators, de chauffeurs die de Classic Express naar de scholen rijden en daar gereedmaken voor de concerten. “We bekijken of de locatie die een school in gedachten heeft geschikt is, of dat we misschien naar een parkeerterrein in de buurt moeten uitwijken. Ik zorg dan dat onze operator op de hoogte is van alle informatie, dat hij weet waar hij moet zijn en wie hij kan bereiken in geval van onduidelijkheden op locatie.”

De Classic Express is de langstlopende structurele ‘klant’ van Movico. “Het is een uniek project binnen alle marketing, roadshows en sportevenementen die we doen,” vindt Britt. “Juist dat maakt het leuk.

In gesprekken met nieuwe klanten wordt de Classic Express meestal genoemd, ook omdat deze al zo lang onderweg is.” Iedereen die bij Movico komt werken, gaat een keer naar een concert in de Classic Express. En iedereen komt dan enthousiast terug. “Het is eigenlijk net als met de kinderen die je vaak in jullie filmpjes ziet,” zegt Britt. “Die zeggen dan: ik hou niet zo van klassieke muziek en ik weet niet wat ik daar moet doen, maar komen dan super enthousiast naar buiten. Dat is met collega’s eigenlijk hetzelfde. Je krijgt pas echt een goed beeld van de Classic Express als je er geweest bent en ervaart hoe zo’n concert gaat.” Stefan: “Als we het hebben over mobiele marketing, over roadshows zoals wij het hier noemen, dan is de Classic Express al 12 jaar houdbaar. Kinderen doen hun schoentjes uit, ze gaan lekker in die kussens zitten, ze sluiten zich letterlijk af van de wereld om hen heen. Ze worden door de jonge musici meegenomen in het verhaal. Dat is zo krachtig; ze zitten helemaal in dat coconnetje. Het is interactief, dat vind ik altijd een heel belangrijk onderdeel van informatie overbrengen – dat beklijft alleen maar als je daarin zelf ook een rol moet spelen.”

De Classic Express zit zo in elkaar dat slechts één persoon, de operator, nodig is om alles goed te kunnen bedienen en opbouwen. “De uitdaging van de Classic Express zit vooral in de techniek,” beaamt Stefan, “om ervoor te zorgen dat het altijd functioneert. Onze belofte is ook: anytime, anyplace. Dat proberen we continu waar te maken. Bij andere projecten zit de uitdaging bijvoorbeeld in de logistiek.” Zoals die ene keer dat de vrachtwagens van Movico de Andes moesten trotseren. “Wij gingen voor de eerste keer naar Zuid­Amerika voor de Dakar­rally. Bij het bestuderen van de route bleek dat we twee keer over de Andes gingen, een stijging van vier kilometer. Bij de Giro d’Italia of de Tour de France in Europa kwamen we niet boven de twee kilometer, dus dit was wel spannend.” Stefan deed twee dingen: met DAF bellen, om erachter te komen wat het hoogteverschil met hun vrachtwagens deed, en bij de Nederlandse hoogte­en bergsportvereniging informeren wat de gevolgen zijn voor het menselijk lichaam. “Uiteindelijk kwamen er twee dingen samen: zorg dat je met een lage, maar continue snelheid die transfer over de bergpassen maakt, en zeg tegen je mensen dat ze elkaar goed in de gaten houden en regelmatig moeten drinken. Verder hopen dat je op serieuze hoogte geen klapband krijgt, want dat is niet echt handig.”

Binnenkort krijgt de Classic Express bij Movico een opfrisbeurt met nieuwe stickers en een verse laklaag. De rijdende concertzaal komt voorlopig nog niet tot stilstand. “Het verhaal van de Classic Express kan nog jarenlang verteld worden,” zegt Stefan. “Het achterliggende verhaal van Jochem van Eeghen was dat muzieklessen nauwelijks nog op basisscholen werden gegeven en in de provincie een terugtrekkende beweging van muziekscholen gaande was. De aanwas van jong talent moet ergens gestimuleerd worden. Projecteer dit maar op de tij d waarin we nu leven: het is nog steeds actueel en relevant.”

Inspiratie opdoen?

Bekijk onze projecten voor een impressie
aan mogelijkheden en ideeën.

Laat je inspireren

Get in touch

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?
Neem vrijblijvend contact met ons op!

contact