Blik op de toekomst: 3 trends in de wereld van Sports Events

  • delen
< ga terug

Gepubliceerd op 09 mei 2017

Met ruim 20 jaar ervaring is Movico een grote speler binnen de wereld van de Sport Evenementen. Mobiele faciliteiten op het gebied van pers, hospitality, jury, en kantoren worden vanwege flexibiliteit vaak ingezet om een tijdelijke evenementenlocatie in te richten. Zo ondervindt ook Eric Kersten, eigenaar van The Organizing Connection. Samen wierpen we een blik op de toekomst, naar nieuwe trends & ontwikkelingen.

Organisatie: hoe blijf je relevant?
Sportbonden vormen een mooi voorbeeld: lid zijn van een bond is een criterium om wedstrijden te kunnen rijden, maar er zijn ook een heleboel amateursporters. Om relevant te blijven, is het belangrijk deze overgrote meerderheid niet te vergeten. Andere organisaties zien hier potentieel in en starten dan ook langzaamaan met het organiseren van nieuwe evenementen, waar vaak minder regels en eisen aan verbonden zijn.

Vanwege het feit dat organisaties vaak met langdurige contracten werken, lopen deze geregeld vooruit op de huidige ontwikkelingen. “Ik verwacht niet dat de organisatie en inrichting van evenementen drastisch zal veranderen de komende jaren, maar daardoor wordt de uitdaging om op te vallen des te groter”, aldus Eric. Vaak worden regels waar organisaties rekening mee moeten houden vergeten op het moment dat een evenement binnen wordt gehaald. Voor de uitvoerende tussenpartij is het dan vaak de uitdaging om overlast op logistiek gebied zoveel mogelijk te voorkomen.

Beleving: hoe belangrijk is ‘de wedstrijd’ nog?
Los van de regels en eisen is het natuurlijk niet alleen de wedstrijd waar het om draait. “De tijd van alleen een logo plakken hier en daar is geweest”, aldus Eric. “Ook bij sport evenementen draait het allemaal om de beleving. En daar is nog zoveel uit te halen.” 

Onafhankelijke organisaties en merken behalen hun voordeel door nieuwe concepten te bedenken met hun eigen spelregels. Door unieke locaties te kiezen, proberen zij de beleving voor een zo groot mogelijk publiek bereikbaar te maken: ze halen het evenement naar de mensen in plaats van andersom. “De vraag naar mobiele faciliteiten zal daardoor alleen maar groeien. Het moet een unieke, onderscheidende, en vooral fantastische beleving zijn, die zo min mogelijk overlast veroorzaakt voor de omgeving. Een zo snel mogelijke op- en afbouw dus.”

Een groeiende trend is de integratie van LED. “De multifunctionaliteit hiervan biedt enorm veel mogelijkheden, voor zowel organisatie als sponsoren.” Filmpjes, boodschappen, branding, live-broadcasting, alles draagt bij aan het creëren van de beleving. Op bijna ieder evenement is wel een LED-scherm te vinden waarop de wedstrijd gevolgd kan worden of ander vermaak voor de bezoeker wordt uitgezonden. “De integratie van LED in diverse Movico faciliteiten, waaronder hospitality en podium is daarom een zeer waardevolle combinatie”, vertelt Eric.

Ultieme focus: relatiemarketing
Druk, druk, iedereen heeft het druk. Noodzakelijk voor organisaties is dan ook ervoor te zorgen dat het evenement zich onderscheidt van anderen. Optimaal resultaat wordt vaak alleen behaald door een high-end beleving aan te bieden, om het voor iedereen een mooie en interessante beleving te maken. “Eerder werden bijvoorbeeld al helikoptervluchten voor VIPS ingezet, maar daarin zullen organisaties moeten blijven innoveren.” Wellicht wordt er in de toekomst wel een hapje & drankje gebracht met behulp van een drone?!

Ideale evenementenlocatie voor de toekomst
“In de toekomst zijn veiligheid en toegankelijkheid belangrijk voor de bezoeker. Daarnaast moet je als organisatie gewoon een fantastische customer journey neerzetten. Die begint namelijk niet bij de ingang van het event, maar zodra de bezoeker besloten heeft het evenement te bezoeken. Men dient dus ook in eerdere fases hierop in te spelen. In plaats van een wedstrijd van een half uur, wil je de bezoeker de hele dag blijven boeien en verrassen.” 

Kortom: creëer het WOW-effect, iedere keer weer. En dat heb je pas écht bereikt als achteraf blijkt dat je iemand die géén fan is een perfecte dag hebt bezorgd!

Huawei Huawei Valeo on Tour roadshow Valeo on Tour roadshow Samsung roadshow Samsung roadshow 24h du mans 24h du mans Classic Express Classic Express Flanders Classics Flanders Classics Val d'Isère Val d'Isère Giro d'Italia Giro d'Italia