Het avontuur van een operator in Zuid-Amerika

  • delen
< ga terug

Gepubliceerd op 29 januari 2016

Movico’s operators Bastin en Ruud terug na drie weken Zuid-Amerika. 

Operator

Het zwaarste rally event ter wereld dat al enkele jaren plaatsheeft in Zuid Amerika is een erg populaire klus onder onze operations coordinators. De “uitverkorenen” voor 2016 waren Bastin van Alten en Ruud Beerten. Voor beide operators een mooi avontuur op een ander continent!

Voor dit event werd Movico’s Expo Mobile 05 ingezet als editing room, met als standplaatsen de start- en finishbivaks van de rally. De EX5 werd ’s nachts verplaatst en was dagelijks operationeel van 10.00 tot 21.00 uur. Alle beelden, welke vanuit de helikopters e.d. werden vastgelegd, werden doorgezet naar de EX5 en daar door zo’n 30 medewerkers ge-edit en gemonteerd. Waarna dit gebeurd was werden de beelden doorgezet naar mediapartners. De truck faciliteerde ca. 40 werplekken, de benodigde apparatuur en servers.

Eind november werd de Expo Mobile 05 door Bastin naar Le Havre gereden, waar deze gereed werd gemaakt voor de vier weken durende bootreis naar Buenos Aires, Argentinië. Samen met 600 andere voertuigen die aan de rally deelnamen werd de grote oversteek gemaakt.

Editie 2016
Beide operators vlogen in december apart naar Buenos Aires. Bastin arriveerde als eerste en haalde de Expo Mobile 05 op in de haven, waarna het échte avontuur kon beginnen.

Hoe ziet een dag van een operator er nu daadwerkelijk uit? “Onze taak bestaat uit een veilig transport van bivak naar bivak en de op- en afbouw van de oplegger. Het zwaartepunt ligt vooral op het tijdstip waarop dit gebeurd. De dag begint voor ons namelijk pas rond 18.00 uur, waarbij gestart wordt met een briefing en diner. De afbouw, die direct daarna volgt, duurt ca. 1 uur. Na een frisse douche is het tijd om aan de verplaatsing te beginnen, zo rond 21.30 uur.”, aldus Bastin. 

“De werkdag is rond dit tijdstip nog jong”, geeft Ruud aan. “We rijden de volledige nacht en wisselen elkaar af met rijden (en slapen).” Bastin vertelt dat men in konvooi naar de volgende locatie rijdt, waarbij afstanden variëren van 400 tot 600 km. Op de vraag hoe dit verloopt antwoord Ruud: “Door de slechte infrastructuur ligt de gemiddelde snelheid vrij laag. Daarnaast is het erg opletten tijdens het rijden, vooral door de spoorvorming en gaten in de weg. Dit jaar kwam daar ook de nodige wateroverlast bij. Het voordeel hiervan is echter dat je altijd alert blijft”. 

“Rond 05.00 uur in de morgen arriveren we bij de volgende bivak en kunnen we beginnen aan de opbouw”, verteld Bastin. Op de vraag of het daarna tijd is om te slapen antwoord Ruud: “Bijna, na een goed verzorgd ontbijt kunnen we rond 08.00 uur gaan slapen, waarbij we de keuze hebben om in de trekker te slapen of heerlijk in de koelte onder de truck. 

Na drie hele mooie, maar ook zware weken vlogen beide operators terug naar Nederland. Op de vraag hoe zij terug kijken op het event in Zuid Amerika antwoordden zij: “We hebben ons binnen het bivak goed vermaakt met de crew. Ook het contact met de Argentijnen verliep erg goed. Het is mooi dat de samenwerking zo fijn verloopt, ondanks de verschillende culturen en taalbarrières. Kortom: het was een mooie maand met lekker weer en bovenal zijn we een mooi avontuur en ervaring rijker!”.

Huawei Huawei Flanders Classics Flanders Classics Giro d'Italia Giro d'Italia Val d'Isère Val d'Isère Classic Express Classic Express Samsung roadshow Samsung roadshow Valeo on Tour roadshow Valeo on Tour roadshow 24h du mans 24h du mans